صدابرداری صحنه

صدابرداری فیلم یکی از شاخه های جدی صدابرداری و مهندسی صدا است

این شاخه علاوه بر علم مهندسی صدا نیازمند علومی غیر از مهندسی صدا هم است.

در فیلم سازی یکی از مهمترین کارهایی که نیازه در هنگام فیلم برداری انجام بشه ، ضبط دیالوگ ها و صداهای محیط است

مشکلی که وجود داره اینه که بخاطر شرایط فیلم برداری توانایی استفاده از میکروفون های معمولی در مقابل سوژه وجود نداره.

یعنی طبیعتا ما نمیتونیم بریم جلوی بازیگران میکروفون دستی بگیریم شبیه گزارشگرها تا صدا رو ضبط کنیم

بلکه نیاز داریم میکروفون اولا دیده نشه دوما صدا رو با توجه به قاب دوربین کاملا واضح و در اصطلاح نِت بگیریم.

توضیح صدای نِت :
صدای نت net چیست ؟

اگر دقت کرده باشید وقتی با گوشی موبایل فیلم برداری کرده باشید صداهای همه ی محیط گرفته میشه و وقتی کسی حرف میزنه صدا به صورت واضح گرفته نمیشه.

این بخاطر نت نبودن صدا و گرفتن تمامی صداهای اطراف توسط گوشی های موبایله.

درواقع اگر بخوایم صدای نِت و صدای غیر نِت رو بشناسیم بهترین راه شنیدن این صداهاست که من در زیر دو نمونه صدای نت و صدایی که نت نیست رو میزارم.

صدایی که نت نیست کمی خفه تر و دورتر شنیده میشه مثل صدای زیر :

اما صدایی که نت است نزدیک و شفاف تر شنیده میشه مانند صدای زیر :

درواقع برای اینکه صدا صحیح رکورد شود و و در اصطلاح نت باشد ما لازم داریم که سوژه در الگوی گیرایی میکروفون و در فاصله ی مناسب با میکروفون قرار بگیرد
در مقاله ای مجزا درمورد انواع الگو های گیرایی میکروفون ها و مشخصاتشون به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

بازگشت به مقاله 

خب ما صدایی نت لازم داریم ولی امکان اینکه بتونیم با میکروفون معمولی به سوژه نزدیک بشیم رو نداریم و باید میکروفون هم دیده نشه !

راه کاری که امروزه هست استفاده از میکروفون های گان و مینی گان و میکروفون های یقه ای ریز به صورت بی سیم است.

گان یک نوع الگو گیرایی میکروفنه که در مقاله ی الگوهای گیرایی میکروفون صحبت خواهیم کرد اما به طور کلی این میکروفون توانایی این رو داره که از فاصله ی بیشتری صدای سوژه رو بگیره

و توانایی این رو داره که صدای سوژه و مقابل خودش رو از بقیه ی صداهای اطراف بیشتر بگیره.

این میکروفون ها به وسیله ی بوم یا همون دسته ی نگه دارنده ی بلند میکروفون در بالای سر سوژه قرار میگیره.

 

از معروفترین این مدل میکروفون ها میشه به mkh416 و mkh 60 و یا سری میکروفون های cimit schoeps نام برد.

کمی قیمت این میکروفون ها بالاتر از دیگر میکروفون هاست اما مدل های بسیاری هست که مفصل معرفی خواهند شد به مرور

استفاده از میکروفون های یقه ای که بیشتر با نام هاشف شناخته میشه مزایا و معایب خودشو داره که در قسمت دوم این مقاله بیشتر در موردش صحبت خواهیم کرد.

به طور کلی علاوه بر دانش مهندسی صدا و فیزیک صدا و میکروفون شناسی در  صدابرداری صحنه نیازه ما کمی به اصول فیلم سازی و شناخت فیلم نامه و درام مسلط باشیم.

طبیعتا فیلم سازی و روش های فیلم سازی مارا نیازمند این میکنه که در مراحل صدابرداری تصمیماتی بگیریم که در روند طراحی صدا موثره . 

و اگر این تصمیمات غلط باشه به طراحی صدای ما آسیب خواهد زد.

صدابرداری صحنه امروزه میتونه توسط تیمی انجام بشه که در این تیم شخصی موظب به کمک های پیش پا افتاده و دستیاری است .

شخص یا اشخاصی موظف به نگه داری بوم میکروفن برای سوژه و شخص مدیر صدا که موظب به رکورد و طراحی و مدیریت تیم و گوش کردن صداها و کنترل کلی کاره .

 

صدابرداری فیلم دفاع مقدسی مربع های قرمز

صدابرداری فیلم دفاع مقدسی مربع های قرمز

در مقاله ی روشه ای صدابرداری صحنه میتونید این مطلب رو دنبال کنید .

در این لینک کمی از میکروفون 416 صحبت کردم.

مقاله ی صفر تا صد صدای فیلم قطعا به شما در این موارد کمک خواهد کرد حتما مطالعه کنید.

 

برای سفارش یا مشاوره ی  صدابرداری صحنه با ما تماس بگیرید

ما تجربیات مختلفی برای صدابرداری در فیلم ها و مستند های مختلف داریم که میتونه به شما کمک کنه.

نویسنده مقاله : مجید آقایی

اگر مایل هستید مقاله ی چگونه پادکست بسازیم مارا بخوانید کلیک کنید.

مقالات استودیو نقره ای

noghreii.ir

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *