در مقاله ی قبلی راجع به مفاهیم کلی و هدف هامون از طراحی صدا صحبت کردیم

امروز میخوام به طور کلی و منحصرا در مورد خود طراحی صدا صحبت کنیم و چند مورد دقیق رو بررسی کنیم.

فکر میکنم این اولین و مفصل ترین مقاله ی اینترنتی فارسی درمورد طراحی صداست و امیدوارم کمک کننده باشه براتون.

 

پیش تولید 

ذهن یک طراح صدا باید با توجه به هدف محصول، مسیر و روش هایی رو تعیین کنه که مخاطب رو به لحاظ شنیدن در جهت اون هدف پیش ببره.

طبیعتا پس اولین نکته اینه که طراح در مراحل پیش تولید وارد عمل بشه.

قطعا در نظر نگرفتن این نکته باعث این میشه که طراح با دست هایی بسته تر عمل کنه.

هدف ازینکه طراح صدا در پیش تولید کار کنه اینه که بتونه روش های صدابرداری رو در جهت مسیری که میخواد پیش ببره.

این مقوله به شدت میتونه از ساختن یه پادکست ساده تا یه فیلم موثر باشه.

پس لازمه طراح با علم صدابرداری کاملا آشنا باشه و رفتارهای میکروفون در قبال صدا بشناسه.

چون طبیعتا صدایی که نزدیک یک میکروفون رکورد بشه به شدت متفاوته با صدایی که در فاصله ی دورتری نسبت به میکروفون قرار داره.

گاهی صدای یه نریتور لازمه کاملا نزدیک به شنونده القا بشه و گاهی صدایی دورتر.

برای مثال ممکنه طراح بخواد صدای درگوشی صحبت کردن دو نفر طراحی کنه.

بسته به هدف سکانس و نما طراح صدا تصمیم میگیره صدا چقدر شنیده بشه و با چه جنس و پرسپکتیو یا بُعدی شنیده بشه.

طبیعتا صدای وایرلس میکروفون های یقه ای که به هاچ اف مشهور شدن جنس و پرسپکتیو متفاوتی با صدای میکروفون های گان داره.

طراح صدا با تعامل با مدیر صدابرداری میتونه این مساله رو طراحی کنه که در این سکانس برای مثال صدای بدون بُعد هاچ اف رو میخوام یا صدا جهت دار و پر امبیانسه گان رو.

چون صدای میکروفون یقه ای ازونجا که در هر نمایی فاصله ی یکسانی با دهان گوینده و بازیگر داره باعث میشه چه در نمای دور و چه در نمای نزدیک تصویر، صدا به شدت نزدیک به شنونده رکورد شه.

پس لازمه طراح صدا از قبل نسبت به دانش صدابرداری با تجربه و آگاه باشه.

برای مطالعه ی بیشتر درمورد صدابردای میتونید مقالات صدابرداری صحنه ی مارو بخونید.

خب البته تو اینجا طراحی صدا در این مراحل خیلی مرسوم نیست متاسفانه درحالی که بسیار تعیین کنندست.

و خب با توجه به این مورد بهتره خود صدابرداران ما نسبت به این مسائل اگاه باشن و با کارگردان ترتیب بهتری و اتخاذ کنند.

دخیل بودن کارگردان توی مسیر طراحی به شدت کمک کنندست.

بعد از مراحل پیش تولید و بعد از صدابرداری و کلید خوردن پروژه، مراقبت ازین موارد و خطا نکردن صدابردار بسیار لازمه. این کار میتونه توسط طراح صدا یا کارگردان پی گیری بشه.

بعد از این و در مراحل پس تولید اگر این موارد رعایت شده باشه، دست طراح به شدت باز میشه.

البته توی مرحله ی تدوین هم همفکری طراح صدا با تدوینگر به واسطه ی کارگردان میتونه کمک کننده باشه.

پس تولید

اما قسمت پررنگ  ماجرا در صداگذاری اتفاق می افته.

در این قسمت طراح صدا حکم رهبری رو داره که تمامی اتفاقات صدایی روی باید مدیریت کنه.

تعویض امبیانس ها به تشخیص طراح میتونه در بعضی سکانس ها به شدت تاثیر گذار باشه.

طراحی صدا در سکانس هایی که صدا خارج از قاب تصویر اتفاق می افته کاملا به فضاسازی اثر کمک میکنه.

برای مثال صدای رد شدن یه نفر از پشت قاب تصویر برای بیننده ی فیلم فقط با صدا مشخص میشه.

فضاسازی امبیانسی هم همینطور.

طراح صدا باید از قبل این مسیر رو پیش بینی کرده باشه و با توجه به این مسائل در زمان فیلمبرداری پیشنهادات خودشو عملی کرده باشه.

 

استفاده از ریورب ها و پن سازی های صدا در تعامل بین طراحی صدا و صداگذاری و میکس میتونه ابعاد افکتیو جدیدی به صدا ببخشه.

البته ساخت امبیانس فقط به معنی گذاشتن صدای امبیانس مثل یه فروشگاه نیست، بلکه شبیه سازی فضای ریوربی داخل یک ماشین یا سالن خالی رو هم میتونه شامل بشه.

ما در تله فیلم شعری برای قاسم مه موفق به دریافت شش جایزه از جشنواره سیمای استانی شد ازین تکنیک در فضا سازی امبانیس لوکیشن امام زاده استفاده کردیم.

پس شما توی طراحیتون مشخص کنید که میخواید این صدا چه فضاسازی ریوربی روش انجام بشه یا این صدا به همراه صدای بیرون از قابی که خودتون در نظر گرفتید چه فضایی رو بسازه.

شاید شما بخواهید صدایی رو عمیق کنید یا بخواهید صدایی رو کدر کنید مثل سکانسی که سوژه متمرکز روی موضوعی خاص شده و حواسش به صداهای اطراف نیست ! این مساله رو میشه کدر و عمیق کردن صدا طراحی کرد.

پس لازمه شما بدونید برای طراحی صدا چه کاری باید بکنید تا هدفی که دارید محقق بشه.

در یک جمله بهتره به زندگی واقعی دقت کنید و ببنید چطور اتفاقات رو میفهمیم.

 

شما با توجه به سبک کار و فضای رئال یا فانتزی یا کمیکی یا موزیکال باید به صداها اولویت بدید.

قطعا در یک فیلم موزیکال صدای خواننده باید با کیفیت کامل و حتی شاید استودیویی کار بشه اما در یک کار رئال ممکنه لازم باشه صدای خواننده رو در فضای آکوستیکی لوکیشن طراحی کنید.

گاهی برای اضافه کردن حس سکانس مورد نظر لازمه صدایی رو از حالت رئال خارج کنید و گاهی برعکس . اما اینکه بدونید چه گزینه هایی پیش روی شماست اولین مرحله ی کاره.

در طراحی صدای انیمیشن لازمه شما سبک های مختلف انیمیشن رو بشناسید

باید بدونید  در صدای موشن کمیک چه متریالی استانداره و یا در صدای انیمیشن سه بعدی یا انیمه یا استاب موشن چه باید کرد .

پس در طراحی نه فقط خلاقیت بلکه مطالعه و بررسی سبک پروژه ی مورد نظر هم لازمه.

گاهی بعضی افراد در طراحی سبکی خاص تبحر دارند . البته در ایران سبک رئال به شدت شناخته شده و مرسومه .

اما برای ژانر های دیگه باید خلاقیت بیشتری به خرج بدید و به حس خودتون نگاه کنید. مثلا در ژانر وحشت سعی کنید از کلیشه ها فاصله بگیرید و به حس خودتون دقت کنید ! همون کاری که ما در پادکست فیکشن سعی به انجامش کردیم . و رفته رفته تجربه کردیم که گاهی در این ژانر صداها لازمه اصلا بی ربط باشند.

پس تجربه علاوه بر تمامی موارد بالا برگ برنده است ! خب مساله اینه همیشه پروژه های مختلفی با تمامی سبک ها به دست ما نمیرسه تا روی فضای سازی و طراحی اونا کار کنیم !

پیشنهادم برای شما تمرین و ساخت اثار شخصی و استفاده از پادکسته ! مخصوصا پادکست تمرین بسیار خوبی برای شماست ! به شدت شمارو توی فضاسازی صدا تقویت میکنه ! باعث میشه شما از وابستگی به تصویر دور بشید !

 

بخش اخر استفاده از موسیقی در طراحی صداست.

اگر کاری که درحال انجامش هستید قراره ار موسیقی ارشیوی استفاده کنه و موسیقی براش ساخته نشه ، بهتره با همراهی کارگردان موسیقی رو در اختیار کار انتخاب کنید به طوری که به حس فضا سازی کار کمک کنه اما اگر قرار بر ساخت موسیقی بود ، حتما به عنوان طراح صدا نظرتون رو به کارگردان درمورد حس صحنه ی مورد نظر انتقال بدید و هنگام میکس موسیقی حتما طوری موسیقی رو استفاده کنید که صداگذاری و موسیقی همدیگر رو کمک کنند ونه علیه هم باشند.

 

اگر خواهان مطالعه ی مفصل تر درمورد صدای فیلم هستید میتونید مقاله ی “صفر تا صد صدای فیلم” رو بخونید.

میتونید مقاله ی چگونه پادکست بسازیم مارو هم مطالعه کنید !

ما در استودیو نقره ای سفارشات طراحی صدا و صداگذاری فیلم های شمارو با داشتن رزومه ی مفصل در این زمینه قبول میکنیم .

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *