صدابرداری لایو

صدابرداری Live

ما در احتیاجات مختلف اجتماعی بارها نیاز به شنیدن صدای فراگیر و بلند داشته ایم . برای مثال در مراسم سخنرانی رئیس جمهور نیاز به شنیدن صدا در بین جمعیت چند هزار نفری داشته ایم . یا در یک کنسرت نیاز به شنیدن صدای سازها و خواننده در بین یک جمعیت بسیار داشته ایم یا در یک مراسم مذهبی یا از کودکی در مدرسه یا مسجد یا حتی سینما و هنگام دیدن فیلم . صدابرداری live درواقع در همه ی این موارد با ما بوده . صدابرداری لایو یا اجرای زنده بسیار پرکاربرد و پیچیده است.

شاید پرجزئیات ترین قسمت صدابرداری این شاخه از مهندسی صدا است.

صدابرداری قسمت های مختلفی داره که که ما در مقاله ی صدابردار به این مقوله تخصصی خواهیم پرداخت

اما صدابردار اجرای زنده یکی از پیچیده ترین کارهارا باید انجام دهد به علت های زیر :

نداشتن زمان اشتباه و تکرار و درگیری هم زمان با مساله ی اینستالیشن ، آکوستیک ، تجهیزات و سوژه صدابرداری و تاثیرات متقابل تمامی این اجزا برهم

به طور کلی صدابردار اجرای زنده وظیفه ی متعادل کردن تمامی نکات بالا را  باخود حمل میکند درحالی که در تمامی این مسائل امکان عملکرد کامل ندارد

صدابرداری لایو به  صدابرداری یک همایش با چند سخنران

یا صدابرداری یک مراسم مذهبی در سالن ها و مساجد و تکیه ها

یا صدابرداری یک کنسرت گروه نوازندگان اطلاق میشود.

به طور کلی برای پیشرفت در این عرصه نیازمند دانستن علوم های مختلفی از حوزه ی مهندسی صدا و الکترونیک هستم

تخصصی های مختلفی در عرصه ی اجرای زنده وجود دارد از جمله تنظیم آکوستیک یا اینستالیشن و نصب بلندگو ها و محاسبات انتشار صدای بلندگوها

یا تخصص میکروفون گذاری و نحوه ی صحیح چیدمان میکروفون ها برای سازهای مختلف یا امبیانس و جمعیت اجرای زنده

یا کالیبراسیون و تنظیم صدا در مانیتورهای خواننده و نوازنده در استیج و تنظیم صدا در به اصطلاح front house و شنوندگان اصلی و جمعیت

 

در صدابرداری زنده تخصصی های مختلفی نهفته شده که ما در کشور البته معمولا همه ی این کارهارو خودمون انجام میدیم که مزایا و معایب مختلفی داره

به علت نبود سالن های کنسرت خوب زیاد یا آکوستیک های غلط سالن های موسیقی و یا آکوستیک های بسیار غلط محافل مذهبی و هیات ها و درگیری با انواع و اقسام نویز ها

و در کل به علت وجود تمامی مسائل بالا لازمه که ما به عنوان صدابردار قسمت های مختلفی ازین دانش و علم رو فرابگیریم تا در هنگام صدابرداری live مشکلات اجرای زنده را حل کنیم.

یک صدابردار اجرای زنده لازمه اطلاعاتی از مهندسی صدا ، فیزیک صدا ، الکترونیک ، شناخت میکسر ها ، شناخت دستگاه های مختلف صدا از جمله : پری امپ ها ، دیستریبیوتر ها ، اکولایزر ها ، امپلی فایر ها و پروسسور های مختلفی صوتی و صدا و دانش های دیگری در حوزه ی آکوستیک و نصب و اینستالیشن و انتشار تا شناخت انواع بلندگوها و لاین اری ها و نحوه ی عملکرد اونهارو داشته باشه.

علاوه بر این ها مهمترین بخش صدابرداری داشتن گوش و شنوایی دقیق  و توانایی شناخت صدا بوسیله ی گوش کردن دقیق  و آنالیزورهای دیجیتالی است

قطعا شناخت فرکانس های مختلف صدا به صورت حدودی توسط گوش کردن لازمه ی اولیه ی یک صدابردار و مخصوصا صدابردار اجرای زنده است.

نحوه ی تنظیم کردن و کالیبراسیون توسط عوامل بالا ممکن میشود یعنی ما با شناخت صحیح فرکانس ها توسط گوش کردن و آنالیزورها و با استفاده از شناختمون از دستگاه های صدا از جمله اکولایزر و کمپرسور بعد از اینستالیشن در هنگام اجرای زنده میتونیم مشکلات صدارا بهبود ببخشیم.

 

انتقال صدا به صورت دیتا:

در صدابرداری live گاهی مراسم وسعت جمعیت و مکانی بزرگی رو شامل میشه و برای ارسال سیگنال صدا به اسپیکر های نقاط مختلف گاهی نیاز به سیم کشی های چند صد متری وجود داره.

خب این معضل بزرگی چون هم سیگنال در مسافت طولانی افت میکنه و هم کیفت سیگنال کاهش پیدا میکنه و از همه مهمتر هزینه های ارسال رو سیگنال رو به علت سیم کشی های طولانی برای هر اسپیکر به شدت زیاد میکنه .

گاهی ما باید یه سیگنال ضعیف در سطح ولتاژ لاین رو به چند صد متر دورتر سیم کشی کنیم که کاری پر از اشکال و ایراده.

در نتیجه بهترین راه برای انتقال سیگنال استفاده از پروتوکول های دیجیتال صداست.

در این روش ها عموما سیگنال انالوگ به کد های دیجیتالی تبدیل شده و از طریق شبکه ی فیبر نوری یا lan در مسافت های مختلف ارسال میشه که از مهمترین مزایای این روش کاهش نویز پذیری و هزینه کرد و ارسال چندین لاین صدا در یک بستر فیبر یا lan رو میشه نام برد.

در مقاله ی انتقال صدا در بستر فیبر نوری ما این مساله رو مفصل شرح دادیم.

نتیجه ی یک صدابرداری خوب قبل از مراسم و اجرای زنده اتفاق می افتد 

یعنی ما به شرطی صدای خوب خواهیم داشت که قبل از شروع مراسم همه چیز صحیح و در جای خودش قرار بگیره. اینکه چه بلندگویی در کجا قرار داشته باشه یا چه میکروفونی برای چه کاری استفاده بشه یا آکوسیک سالن به چه صورت باشه و یا تجهیزات چه باشه بسیار تعیین کننده هستند. اما نحوه ی دیزاین تمامی این ها و چیدمان و اتصال این حلقه ی زنجیر از همه چیز در صدابرداری لایو مهمتر است.

بسیار اتفاق افتاده که برای خرید تجهیزات بسیار هزینه کرده اند اما برای آموزش دیدن هیچ!

ما در سایت نقره ای مفصل به تمامی مطالب بالا به مرور زمان خواهیم پرداخت.

نویسنده ی مقاله : مجید آقایی

4 پاسخ
    • noghreii
      noghreii گفته:

      میشه اما در حد شغل دوم و اولویت دوم نه به صورت حرفه ای و کامل ، طبیعتا برای تخصصی تر شدن نیاز به گذاشتن وقت بیشتر و دغدغه ی بیشتره

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *